четверг, 2 апреля 2015 г.

УРОК У СИСТЕМІ МОДУЛЬНОГО НАВЧАННЯ



УРОК У СИСТЕМІ МОДУЛЬНОГО НАВЧАННЯ

Модульно-розвивальна система навчання (модульна технологія) є одним 3 різновидів особистісно зорієнтованих технологій, яка інтегрує основні методичні підходи до організації навчального процесу, що відображають новітні досягнення педагогіки та психології. Такими підходами є:
·                  навчання з випереджальним вивченням теорії;
·                  вивчення навчального матеріалу блоками;
·                  науково-пошукова діяльність учнів;
·                  проблемне навчання;
·                  індивідуально-диференційований підхід до навчання; програмоване навчання.
Модульне навчання ґрунтується на принципах (за П. Юцявичене) модульності, структуризації змісту навчання на окремі елементи, динамічності, діяльнісного підходу, оперативності знань і їх системи, гнучкості, усвідомленої перспективи, різнобічності методичного консультування, паритетності. Дещо відмінними виїдають принципи модульного навчання в інтерпретації М.Лазарева, який до їх «ладу включає такі принципи:
·                  цілісності, завершеності навчально-розвивальної та виховної діяльності як на рівні всього курсу, так і окремих тем-модулів;
·                  гуманізації та демократизації навчання;
·                  творчої взаємодії всіх учасників процесу без суперництва та змагання;
·                  організаційної опори на модернізовану класно-урочну систему;
·                  технологізації навчального процесу, що передбачає: а) чітке визначення мети та завдань як навчального модуля взагалі, так і кожного його навчального елемента (міні-модуля); б) детальне структурування змісту навчання на відносно завершені частини;
·                  упровадження достатнього та необхідного комплексу методів, прийомів і засобів із чіткою розвивальною установкою та застосуванням необхідних елементів пошукової, креативної, рефлексивної діяльності;
·                  об'єктивної психолого-педагогічної діагностики;
·                  комплексної інтеграції предметів.
Вони разом із загальнодидактичними принципами складають теоретичні засади даної технології.
Із принципів модульного навчання випливає, що основним структурним елементом і засобом досягнення цілей навчального процесу є модуль, під яким розуміють відносно самостійний, функціонально орієнтований фрагмент процесу навчання, що має власне програмно-цільове, методичне забезпечення та реалізується шляхом чітко відпрацьованої технології навчання.
В Україні технологія модульно-розвивального навчання запроваджувалась як У вищій школі, так і в середній. Основні її відмінності від традиційної, за А.Фурманом, полягають у порційно-індивідуалізованому засвоєнні суб'єктами навчання матеріалу за допомогою модулів — функціонально-автономних дидактичних вузлів, що поєднують адаптований зміст, організаційні форми й активні методи. Конструкція кожного модуля забезпечує комплексне вирішення педагогічних завдань, що передбачають досягнення позитивних зрушень в академічних, розпальних і виховних характеристиках кожного учня.
За А. Фурманом, функціональний цикл навчального модуля відбувається за нижче наведеною схемою
Функціональне призначення першого блоку навчального модуля полягає в організації діяльності учнів із засвоєння теоретичного матеріалу з теми, другого – у залученні учнів до самостійної роботи з поглиблення, практичного застосування та усвідомлення змісту основних теоретичних положень, які надалі знайдуть відображення в міні-підручнику, сторінки з якого у вигляді опорних схем, узагальнюючих таблиць, малюнків, інших форм, що розкривають структур фізичних знань і причинно-наслідкові зв'язки між об'єктами та явищами,
пов'язаними зі змістом теми чи розділу, учні складають після вивчення кожного навчального модуля. У системі всього дидактичного циклу перший і останній міні-модулі орієнтують учителя й учнів на досягнення виховних цілей навчання, пов'язаних з розвитком чуттєвої сфери та моральних якостей школярів. 

Навчальний модуль


Проблемно-предметний модуль





Чуттєво-емоційний міні-модуль





Установчо-мотиваційний міні-модуль


Змістовно-пошуковий міні-модуль





Формуючо-коригуючий модуль







     
Адаптаційно-перетворюючий міні-модуль









Системно-узагальнюючий міні-модуль







Контрольно-рефлексивний міні-модуль







Духовно-естетичний міні-модуль






   

Контрольно-змістовний міні-модуль




Особливостями міні-модулів, які проводяться в рамках традиційної класно-урочної системи, є їх тривалість, що, на відміну від звичайного уроку, становить 25-30 хвилин. У зв'язку із цим упровадження модульної технології у школі може відбуватися лише за умов переходу всіх учителів на викладання предметів за принципами модульності. У разі виявлення бажання окремими вчителями здійснювати навчання учнів за модульною технологією єдиним варіантом планування розкладу уроків, що міг би організаційно забезпечити перехід до такої технології, було би спарення уроків. Переважно у практиці роботи шкіл саме такий підхід і реалізується.

Комментариев нет:

Отправить комментарий