1.1 Урок як основна форма організації
навчання
Основною організаційною формою
навчання в сучасній школі є урок.
Урок — форма організації
навчання, за якої заняття проводить учитель з групою учнів постійного складу,
одного віку й рівня підготовки впродовж певного часу й відповідно до розкладу.
Урок
має такі особливості:
— є завершеною та обмеженою в
часі частиною навчального процесу, під час якого розв'язуються певні
навчально-виховні завдання;
— кожен урок включається в
розклад і регламентується в часі та за обсягом навчального матеріалу;
— на відміну від інших форм
організації навчання є постійною формою, що забезпечує систематичне засвоєння
учнями знань, умінь і навичок;
— відвідування уроків обов'язкове
для всіх учнів, тому вони вивчають систему знань, поділених поурочно, в певній
логіці;
— є гнучкою формою організації
навчання, яка дає змогу використовувати різні методи, організовувати
фронтальну, групову та індивідуальну навчальну діяльність учнів;
— спільна діяльність учителя й
учнів, а також спілкування великої сталої групи учнів (класу) створює
можливості для згуртування колективу дітей;
— сприяє формуванню пізнавальних
якостей особистості (активності, самостійності, інтересу до знань), а також
розумовому розвитку учнів.
У
дидактиці існує кілька підходів до класифікації уроків залежно від ознак, узятих за основу.
Найбільш вдалою в сучасній теорії
та практиці навчання є класифікація, в основу якої покладено дидактичну мету і
місце уроку в загальній системі уроків (Б. Єсипов, М. Махмутов, В. Онищук).
Перебуваючи на однакових позиціях, ці автори
пропонують різну кількість типів уроків. За класифікацією В. Онищука розрізняють такі типи:
1) урок засвоєння нових знань;
2) урок формування вмінь і
навичок;
3) урок застосування знань, умінь
і навичок;
4) урок узагальнення і
систематизації знань;
5) урок перевірки, оцінювання та
корекції знань, умінь і навичок;
6) комбінований урок.
Кожен
тип уроку має свою структуру,
тобто
склад
(з яких елементів або етапів складається),
послідовність (в якій
послідовності ці елементи входять у заняття), зв'язок (як вони пов'язані між собою).
В. Онищук увів поняття мікро- і
макроструктури уроку. Макроелементи визначаються завданнями уроку певного типу.
Такими, на його думку, є етапи засвоєння знань: сприймання,
осмислення, узагальнення, систематизація.
Оскільки логіка засвоєння знань
та сама, то макроструктура уроків цього типу однакова. До мікроелементів
структури уроку належать засоби і способи розв'язання дидактичних завдань на
кожному його етапі.
Час
і місце, відведені на кожен структурний елемент уроку, визначаються побудовою
уроку в цілому.
Структура уроку повинна
забезпечувати успішне розв'язання його навчально-виховних завдань, активізацію
пізнавальної діяльності учнів, відповідати характерові навчального матеріалу,
дидактичним і методичним засобам, які використовує вчитель. Отже, визначаючи
структуру уроку, вчитель повинен враховувати тему і зміст, найдоцільніші
методичні засоби і прийоми, конкретні умови, в яких проводитиметься урок,
рівень підготовленості учнів тощо.
вдосконалення
уроку відбувається
за такими аспектами:
а) різноманітність видів уроків
(урок ділова гра, урок прес-конференція, урок КВК, урок-змагання,
урок-консиліум, урок-твір, урок-винахід, урок-залік та ін.);
б) максимальна щільність уроку;
в) насиченість уроку різними
видами пізнавальної діяльності;
г) запровадження самостійної
діяльності в роботі учнів;
ґ) використання програмованого і
проблемного навчання;
д) здійснення міжпредметних
зв'язків;
е) подолання перевантаженості
учнів.
Цікавими для теорії і практики є
власне нестандартні уроки.
Суть їх полягає в такому
структуруванні змісту і форм, яке викликало б насамперед інтерес в учнів і
сприяло їхньому оптимальному розвитку і вихованню. До нестандартних уроків слід
віднести інтегровані, міжпредметні, театралізовані, сугестопедичні, уроки з
різновіковим складом учнів та інші.
Інтегрованими
називаються уроки, мета яких — подати матеріал кількох тем блоками (В.Ф.
Шаталов). Міжпредметні — уроки, які ставлять за мету "спресувати"
споріднений матеріал кількох предметів. Театралізовані уроки проводяться в
умовах чинних програм і відведеного навчальним планом часу. Вони викликають
емоції, збуджують інтерес до навчання, спираючись переважно на образне
мислення, фантазію, уяву учнів. Сугестопедичні уроки ще досить рідкі, тому що
механізми дії підсвідомого поки технологічно не розроблений щодо педагогіки та
окремих методик. Уроки з різновіковим складом учнів мають на меті подати
блоками матеріал одного предмета, що за програмою вивчається у різних класах.
Нестандартні уроки руйнують
застиглі штампи так званих "зунів" (знання, уміння, навички).
Структура нових типів уроків також відмінна від традиційних.
1.2
Підготовка вчителя до уроку
Успіх уроку значною мірою
залежить від підготовки до нього вчителя. Така підготовка складається з двох
етапів: попереднього і безпосереднього.
1.2.1
Попередня підготовка до уроку
Передбачає вивчення навчальної
програми; її пояснювальної записки, змісту самої програми, усвідомлення мети і
завдань навчальної дисципліни в цілому та мети і завдань, які вирішує кожна
тема.
Учитель знайомиться з
підручником, навчальними посібниками, зі спеціальною, педагогічною і методичною
літературою, з досвідом роботи інших учителів, аналізує власний досвід. Він має
знати, що учні вивчали з цього предмета в попередніх класах і що вивчатимуть у
наступних. Для здійснення міжпредметних зв'язків треба орієнтуватися в змісті
суміжних навчальних дисциплін.
Перед початком навчального року
вчитель розподіляє час на вивчення всіх тем програми, визначаючи відповідні
календарні терміни з урахуванням кількості тижневих годин, відведених на цей
предмет навчальним планом і розкладом занять. Розподілена таким чином навчальна
програма є календарним планом роботи вчителя з предмета.
До початку вивчення розділу або
великої теми він планує систему уроків (тематичне планування), що забезпечує
логіку вивчення змісту матеріалу, формування вмінь і навичок в учнів. Плануючи
роботу з конкретної теми, вчитель визначає її місце в системі курсу. Водночас
продумує, які нові ідеї, поняття, вміння, навички треба сформувати в учнів у
процесі вивчення цієї теми; які знання із вивчених раніше розділів програми
слід використати, щоб учні добре зрозуміли новий матеріал і включили його до
системи своїх знань; до яких питань, що вивчалися раніше, варто повернутися,
щоб за допомогою нового матеріалу краще з'ясувати їх; які практичні роботи
учнів внести до плану і як пов'язати теорію з практикою, які передбачити
екскурсії; як встановити зв'язки з іншими навчальними предметами; які нові
знання має повідомити вчитель, а які учні засвоять самостійно; які тренувальні
вправи і творчі роботи запропонувати учням; як контролювати роботу &
організувати самоконтроль учнів; де, з якою метою і як застосовувати варіанти
завдань; у яких частинах роботи з теми і якими засобами вплинути на емоційні
переживання школярів; як завершити роботу з теми і домогтися, щоб усі учні
повноцінно засвоїли передбачені програмою знання, а також набули відповідних
умінь та навичок.
Під час попередньої підготовки до
уроку вчитель повинен ознайомитися не лише з підручниками і посібниками, а й
переглянути навчальні діафільми та кінофільми, прослухати звукові посібники та
ін. Значну увагу слід звернути на матеріальне забезпечення практичних і
лабораторних занять. За відсутності необхідного обладнання його слід придбати
або виготовити.
Важливе питання попередньої
підготовки до навчального процесу в конкретному класі — вивчення стилю
викладання у ньому інших вчителів, ознайомлення з особливостями учнів, їх
ставленням до навчання, до навчальних предметів і до вчителів, що допомагає
швидше орієнтуватися в обстановці, знаходити правильні виходи з можливих
ситуацій.
Така загальна підготовленість дає
змогу вчителю продуктивніше готуватися до безпосереднього конкретного уроку.
Недарма В. Сухомлинський зазначав, що вчитель до уроку готується все своє
життя.
1.2.2.
Безпосередня підготовка до уроку
Потребує глибокого продумування
кожного його структурного елемента і може відбуватися в такій послідовності:
Формулювання
мети і завдань уроку.
Мета уроку має бути: освітня —
домогтися міцного засвоєння знань, формування практичних умінь і навичок з
конкретного навчального матеріалу; розвиваюча — розвивати мовлення, пам'ять,
увагу, уяву мислення, спостережливість, активність і самостійність учнів, прищепити
їм способи пізнавальної діяльності та ін.; виховна — сприяти формуванню
наукового світогляду, моральних, естетичних та інших якостей особистості
кожного школяра, вихованню колективу класу.
Визначення
обсягу і змісту навчального матеріалу.
Опрацьовуючи програму, підручник
і посібники, визначають провідні положення та ідеї і практичний матеріал для їх
розкриття. Слід окреслити внутріпредметні та міжпредметні зв'язки, підібрати
нові факти, приклади для наповнення теми новим змістом. Цей матеріал повинен
мати належний виховний потенціал, сприяти формуванню навичок практичної роботи,
розвивати інтереси і здібності учнів.
Вибір форм
організації навчання.
Підібравши тип уроку, слід
попрацювати над раціональною його структурою, визначити тривалість кожного її
елемента. Важливо продумати можливість поєднання на уроці фронтальної,
групової, парної та індивідуальної роботи.
Вибір методів і
прийомів навчання.
Потрібно намітити, які методи
використовуватимуться на кожному етапі уроку, їх поєднання, взаємодоповнення,
виходячи з потреб максимальної пізнавальної діяльності учнів. При цьому слід
зважати на: провідні мотиви, інтереси учнів до предмета, ставлення їх до уроків
учителя; рівень сформованості вміння навчатися, працездатність, регулярність
навчальної праці, виконання домашнього завдання; активність на уроках,
уважність і дисциплінованість учнів; їх уміння застосовувати знання на
практиці; здібності, потенційні можливості кожного.
Наочно-технічне
оснащення уроку.
Вчитель визначає, яку наочність
або технічні засоби навчання і як буде використано на уроці.
Визначення
змісту й методики виконання домашнього завдання.
Обсяг домашнього завдання має
бути таким, щоб не перевантажувати учнів. Учитель повинен продумати зміст
інструктажу щодо його виконання.
Складання плану-конспекту
уроку.
Кінцевий результат підготовки
вчителя до уроку на основі тематичного плану (з урахуванням його реальності під
час вивчення теми). У ньому зазначають тему, мету й завдання уроку, його тип і
структуру — послідовність навчальних ситуацій під час викладання навчального
матеріалу та самостійної роботи учнів, перелік і місце навчальних демонстрацій,
час на кожен етап уроку, необхідне для проведення уроку обладнання та навчальні
посібники. Учителі математики, фізики, хімії записують до плану розв'язки
задач, які будуть запропоновані на уроці.
Перевірка
готовності вчителя до уроку.
Визначення подумки міри володіння
змістом навчального матеріалу, методами і прийомами його розкриття. Слід
обов'язково передбачити труднощі, що можуть виникнути під час уроку, і способи
їх подолання.
Перевірка
готовності учнів до уроку.
Здійснюється на організаційному
його етапі й під час перевірки виконання учнями домашнього завдання.
Для успішного щоденного і
перспективного планування необхідно:
1) урахування того, який матеріал
є найскладнішим для засвоєння; з окремих тем програми доцільно мати резервні
години за рахунок ущільнення доступнішої для учнів інформації;
2) добрі знання учнів, щоб
уявляти рівень їхньої підготовленості до оволодіння програмою курсу;
3) осмислення внутріпредметних і
міжпредметних зв'язків явищ, що вивчаються;
4) добір навчального матеріалу,
що дає змогу успішно формувати в учнів світогляд, творчу активність і
пізнавальну самостійність;
5) пошук і систематизація в матеріалі
програми інформації, цікавої для учнів, яка б активізувала увагу, сприяла
вихованню вольових зусиль;
6) продумування системи
використання наочних посібників і додаткової інформації на кожному уроці,
системи практичних і лабораторних робіт згідно з вимогами навчальних програм;
7) визначення системи категорій і
понять, осмислення яких є підґрунтям для оволодіння матеріалом програми
(засвоєння категоріального апарату для осмислення та розв'язання практичних
завдань);
8) визначення обсягу знань та
умінь, якими повинні оволодіти слабкий, середній та сильний учні.
Актуальною є проблема розвитку в
учнів пізнавальних інтересів, виховання потреби у знаннях і самоосвіті,
формування вміння працювати з джерелами наукової інформації, відбирати
необхідну для свого загального розвитку і майбутньої професійної діяльності.
Проблемним е питання оптимального відбору змісту навчального матеріалу до
уроків, оскільки й досі бракує досконалих підручників з багатьох навчальних
дисциплін.
Великої ваги набула проблема
активізації пізнавальної діяльності на уроках з використанням активних методів
навчання, виконання учнями різних видів самостійної роботи, творчих і
дослідницьких завдань.
Пошуки творчих учителів покликали
до життя нові види уроків, відмінні від типових. Серед них — уроки ділової гри,
уроки прес-конференції, уроки-КВК, уроки-змагання, уроки-консиліуми,
уроки-твори, уроки-винаходи, уроки-заліки та ін., для яких характерні:
максимальна щільність, насиченість різними видами пізнавальної діяльності,
запровадження самостійної діяльності учнів, використання програмованого і
проблемного навчання, здійснення міжпредметвих зв'язків, усунення
перевантаженості учнів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий