четверг, 2 апреля 2015 г.

УРОК У ТЕХНОЛОГІЯХ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ



УРОК У ТЕХНОЛОГІЯХ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ

Інтерактивне навчання, на думку Є. Коротаєвої, це навчання, «занурене» у спілкування. У житті людини спілкування не існує як відокремлений процес або самостійна форма активності. Воно входить до складу індивідуальної або групової практичної діяльності, які не можуть здійснюватись без різнобічного спілкування.
Між діяльністю та спілкуванням як видом діяльності існують відмінності. Результатом діяльності є створення матеріального або ідеального продукту. Результатом спілкування є взаємний вплив людей один на одного. Діяльність виступає в основному інтелектуально розвивальною формою активності для учня, а спілкування — видом активності, у процесі якої школяр розвивається як особистість. Поза спілкуванням формування особистості взагалі неможливе. Саме у спілкуванні з іншими людьми дитина засвоює досвід людства, накопичує знання, оволодіває вміннями та навичками, формує свою свідомість і самосвідмість, виробляє погляди та переконання, розвиває свої здібності.
Спілкування — це двосторонній процес, в якому учень-учитель або учень- учень обмінюються думками й інформацією.
У спілкуванні розглядаються такі аспекти: зміст, мета та засоби. Зміст спілкування — це інформація, яка в міжіндивідуальних контактах пере. дається від однієї людини до іншої. Змістом спілкування можуть бути повідомлення про внутрішній мотиваційний або емоційний стан людини. Люди обмінюються один з одним інформацією, знаннями, уміннями, навичками, досвідом.
Мета спілкування — це те, завдяки чому в людини з'являється даний вид активності. Кількість цілей спілкування постійно зростає. Тільки в людей мета являє собою засіб задоволення багатьох потреб: соціальних, культурних, пізнавальних, творчих, естетичних, інтелектуального зростання тощо.Засоби спілкування можна визначити як способи керування, переказування, переробки, розшифровки інформації, яку передають при спілкуванні один одному люди.
Залежно від змісту, цілей і засобів є такі види спілкування:
·    за змістом — матеріальне (обмін предметами та продуктами діяльності),когнітивне (обмін знаннями), кондиційне (обмін психологічними або фізіологічними станами), мотиваційне (обмін цілями, думками, інтересами, мотивами), діяльнісне (обмін операціями, уміннями, навичками);
·    за засобами спілкування може бути безпосереднім й опосередкованим, прямим і побічним. Безпосереднє спілкування здійснюється за допомогою природно даних органів (руки, ноги, голова, голосові зв'язки тощо). Опосередковане спілкування пов'язане з використанням спеціальних засобів для організації спілкування й обміну інформацією.
Серед видів спілкування виділяють також ділові, особистісні, інструментальні та цільові.
Ділове спілкування виступає як складовий компонент будь-якої продуктивної діяльності людини і слугує засобом підвищення якості цієї діяльності. Його змістом є те, чим зайняті люди. У випадку навчання змістом спілкування виступають навчальна інформація та види діяльності, пов'язані з її засвоєнням.
У контексті зазначеного основною цільовою установкою інтерактивного навчання є підготовка молодої людини до життя, формування її громадянської позиції на заняттях із будь-якого предмета шкільної програми. Супутніми цілями виступають освітні та розвивальні. їх досягнення пов'язують з активізацією навчальних можливостей учнів шляхом залучення до діалогу, у ході якого пропонується висловлення та обґрунтування власних думок замість переказування абстрактної, «готової» інформації, відірваної від їхнього життя та суспільного досвіду. Уроки інтерактивного навчання надають учням можливості для формування основних пізнавальних і громадянських умінь, а також навичок і зразків поведінки в суспільстві. Інтерактивні форми роботи сприяють розвитку ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці з іншими учнями. Вони стимулюють розвиток когнітивних процесів, залучають до активної участі у процесі навчання, заохочують учнів працювати разом, висловлювати свої думки, виражати почуття та використовувати свій досвід, брати на себе відповідальність за навчання та розвивати вміння вчитися.
Як інші моделі навчання, інтерактивна має свої позитивні та негативні сторони. Уявлення про них дає таблиця 1    
Таблиця 1.
Порівняльні характеристики пасивного й інтерактивного навчання

Ознаки, за якими порівнюються
Пасивне навчання
Інтерактивне навчання
Об’єм інформації
За короткий проміжок часу можна вивчити значний обсяг матеріалу
Незначний обсяг матеріалу вимагає значних витрат часу
ТЙибина засвоєння змісту матеріалу
Орієнтоване на рівень засвоєння знань
Учні засвоюють рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінка)
Відсоток засвоєння інформації
Як правило, невисокий
Як правило,високий
Контроль над процесом навчання
Учитель добре контролює час і хід роботи учнів, глибину й обсяг засвоєння матеріалу
Учитель має незначний контроль над обсягом і глибиною засвоєння матеріалу, часом і ходом навчання
Джерело мотивації
Зовнішнє: учитель, батьки, оцінки
Внутрішнє: інтерес самого учня
Роль особистості
Учитель — джерело знань
Учитель — організатор, лідер
Роль учнів
Пасивна
Активна





Комментариев нет:

Отправить комментарий