1.2 Нестандартний урок як форма організації
навчання
Сьогодні
в освітньому просторі України відбуваються кардинальні зміни, зумовлені процесом
реформування школи, який відбувається відповідно до закону України «Про
загальну середню освіту», Концепції загальної середньої освіти, Державного
стандарту загальноосвітньої освіти. Все це забезпечує системне оновлення змісту
та перехід на нову структуру навчання. В учителів з’являється можливість
застосовувати нові активні технології навчання, цінні для кожного учня.
Наразі змінено підхід до визначення структури уроку
в школі. Дидакти наголошують на її багатоваріантному характері, пропонують
розрізняти типові уроки та специфічні форми їх проведення. Визначення свободи
вчителя в доборі форми уроку (звичайно, з огляду на його мету, зміст, вікові
особливості учнів) стимулює широке використання відомих форм та пошук нових.
Стандартні уроки відіграють значну позитивну роль у
навчанні школярів. Вони охоплюють основні етапи навчального процесу: підготовка
до вивчення теми, сприймання й осмислення теми, сприймання й осмислення
матеріалу, закріплення його різноманітними вправами; перевірка, оцінювання
знань, умінь і навичок; узагальнення й систематизація знань.
Проте вже в середині 70-х років минулого століття
з’явилася тенденція до зниження інтересу дітей до класних занять. На практиці
це реалізувалося появою нестандартних (нетипових) уроків, головною метою яких є
обудження інтересу школярів до навчальної праці.
Суть нестандартних уроків досліджували багато
педагогів, методистів. Зокрема на думку О. Антипової, В. Паламарчук, Д.
Румянцевої, суть нестандартного уроку полягає в такому структуруванні змісту і
форми, яке б викликало насамперед інтерес учнів і сприяло їхньому оптимальному
розвитку й вихованню. Л. Лухтай називає нестандартним такий урок, який не
вкладається (повністю або частково) в межі виробленого дидактикою, на якому
вчитель не дотримується чітких етапів навчального процесу, методів, традиційних
видів роботи. Е.Печерська бачить головну особливість нестандартного уроку у
викладанні певного матеріалу у формі, пов’язаній з численними асоціаціями,
різними емоціями, що допомагає створити позитивну мотивацію навчальної
діяльності О.Митник і В. Шпак наголошують, що нестандартний урок народжується
завдяки нестандартній педагогічній теорії, вдумливому самоаналізу діяльності
вчителя, передбаченню перебігу тих процесів, які відбуваються на уроці, а
найголовніше – завдяки відсутності штампів у педагогічній технології.
Головною в
роботі вчителя стала проблема зробити навчання цікавим: для учня це означає
посильним і успішно-результативним, для вчителя — радісним. Творчо працюючи,
він завжди прагне:
пропонувати
посильний рівень вимог відповідно до рівня навченості та научуваності;
вчити
учнів концентруватися та максимально викладатися в обмежений час;
дати можливість навіть слабкому учневі
отримати високу оцінку;
створювати
умови для свідомого і самостійного вибору учнями рівня засвоєння навчального
матеріалу;
дати
можливість сильним учням проявити свої творчі здібності.
Адже інтерес до діяльності має спеціальну здатність
підвищувати працездатність, включаючи увагу. Підтримання бажання вчитися
вимагає зміни способів і форм сприйняття нового, створення різних ситуацій для
застосування вивченого. Виховання ж інтересу передбачає реалізацію багатьох
методичних прийомів, пошук і застосування різних технологій навчання, а головне
— невтомну вчительську працю, самовдосконалення і самоосвіту.
Систему своїх
уроків треба намагатися побудувати так, щоб учні працювали з повною віддачею
сил, з інтересом.
Школярам подобаються завдання творчого характеру,
які розвивають у них пізнавальний інтерес: складання казок, кросвордів, ігор; виконання
творчих робіт; участь у математичних змаганнях.
Готуючись до
уроків, учитель повинен дотримуватися таких правил:
Урок має
бути продуманим до дрібниць, щоб його етапи логічно випливали один з одного, а
учні розуміли, чому, що і за чим вони роблять на занятті.
Корисно
діяти за принципом «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути». Усе, що
вчитель говорить, бажано втілювати в зримі образи. Наочність має бути
динамічною, щоб показати невидиме: хід міркувань, зв'язок між поняттями.
Учнів
потрібно ретельно готувати до усвідомлення теми уроку, а не записувати її
наперед.
На уроці
повинно бути цікаво. Адже без емоцій, без переживань розум не напружується.
Зацікавленість виникає там, де вчителю вдається захопити дітей своєю
емоційністю.
Велику увагу необхідно приділяти розвитку уяви,
нестандартного мислення і фантазії учнів. Тому уроки можуть бути грою,
змаганням з появою казкових героїв. Залежно від теми, мети та класу, в якому
проходить урок, проводити уроки-лекції, уроки-практикуми, уроки систематизації
та узагальнення знань у формі подорожей, конкурсів, математичних змагань. Адже,
передусім, важливими є умови для створення творчої атмосфери, самокерування,
взаємодопомоги і взаємоконтролю. Саме нестандартні уроки сприяють розвитку
творчих здібностей дітей, виховують навички дослідницької діяльності, дають
високий ефект практичної спрямованості матеріалу, що, зрештою, приводить до
глибокого розуміння предмета, зацікавленості ним. Але само собою зрозуміло, що
розумову самодіяльність, тямущість не можна ні «втокмачити», ні «вкласти» в
чиюсь голову. Практика показала, що результати надійні лише тоді, коли введення
в деяку галузь знань відбувається в легкій, приємній і ненав'язливій формі, на
цікавих і дотепних прикладах, в ігровій формі. Крім того, в такій формі
навчання є більш захоплюючим, доступним. Як правило, ігрову форму уроку діти
сприймають з найбільшим захопленням і працюють здружено та натхненно. Взагалі,
така форма роботи є продуктивною і викликає в учнів значно більший інтерес та
ентузіазм. Але яким би за формою чи змістом не був урок, головним у ньому є
праця — організована, результативна, творча. Кожен такий урок стає уроком,
якого чекають, на якому учні відчувають радість творчої праці, де виховання
досягається не штучно, не мимохідь, а послідовно і логічно через навчання. Урок
вважається результативним, якщо учні глибоко усвідомили і «привласнили» мету
вчителя, коли вона глибоко перетворилася в їхнє особисте прагнення, бо сучасний
урок — це урок демократичний, глибоко продуманий, організований і керований, що
проводиться не для учнів, а разом з ними, з урахуванням дитячих можливостей,
потреб та інтересів. Одним словом, на уроці не може бути об'єктів і суб'єктів.
Лише суб'єкти — по обидва боки вчительського столу. Таким чином, дитину
спочатку потрібно навчити хотіти й любити, а вже потім — знати і вміти. Як ми
бачимо все це здійснюється за допомогою нестандартних уроків.
Сьогодні нестандартний
урок – це імпровізоване навчальне заняття, що не має традиційної структури.
Такі уроки не вкладаються (повністю або частково) в рамки виробленого і
сформованого дидактикою. Учитель не дотримується чітких етапів навчального
процесу, традиційних методів, видів роботи. В сучасних умовах особливість
нестандартних уроків полягає в такому структуруванні змісту і форми, яке б
викликало зацікавлення в учнів, сприяло їхньому оптимальному розвитку й
вихованню. Для нестандартних уроків характерною є інформаційно-пізнавальна
система навчання – оволодіння готовими знаннями, пошук нових даних, розкриття
внутрішньої сутності явищ через диспут, змагання. На цьому уроці вчитель може
організувати діяльність класу так, щоб учні в міру можливості працювали
самостійно, а він керував цією діяльністю, забезпечуючи її необхідними
матеріалами. Порівняно із звичайним, нормативним заняттям нестандартний урок
максимально стимулює пізнавальну активність та ініціативу школярів. Навчання на
ньому спрямоване на підвищення якості їхніх знань, формування працьовитості,
цілеспрямованості, потрібних у житті навичок і вмінь. Крім цього такі уроки більше
подобаються учням, ніж буденні навчальні заняття. Насамперед тому, що
навчальний процес тут має багато спільного з ігровою діяльністю дітей. Майже
всі прийоми, способи дії нестандартних уроків відзначаються ігровим
спрямуванням. Недивно, що в методичній літературі їх часто визначають як
«урок-гра», «урок-змагання» тощо.
Нестандартний урок стимулює
пізнавальну самостійність, творчу активність, ініціативу школярів, сприяє їх
розвитку, підвищенню якості знань, формуванню працьовитості, потрібних у житті навичок
та вмінь. На основі аналізу наукової літератури можна визначити дві основні
групи таких уроків: 1) “пульсуючі”, тобто форми навчання, які відомі в
педагогіці давно, але в силу соціальних та інших умов, потреб частота їх
застосування в практиці різна; 2) “нестандартні уроки”, які відзначаються
оригінальністю їх організації та проведення. Вони виникли порівняно недавно під
впливом засобів масової інформації (телебачення, радіо)
З метою удосконалення навчального
процесу бажано використовувати нетрадиційні форми навчання, або їх елементи.
Застосування нетрадиційних форм навчання сприяє формуванню пізнавальних
інтересів школярів. Нестандартні уроки поділяють на такі типи:
Комментариев нет:
Отправить комментарий