УРОК У ТЕХНОЛОГІЯХ
РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ
Розвивальне навчання розуміють як активно-діяльнісний спосіб навчання, під
час якого враховуються та використовуються закономірності розвитку дитини,
процес навчання планується на основі пристосування до рівня й особливостей
індивіда. Провідними цілями навчального процесу є розвивальні. Розвивальне
навчання спрямоване на розвиток усієї сукупності якостей особистості:
·
знань, умінь і
навичок;
·
способів розумових
дій;
·
самокерованих
механізмів особистості;
·
емоційно-ціннісної
сфери;
·
діяльнісно-практичної
сфери.
Розвивальне навчання є одним з різновидів особистісно зорієнтованого
навчання. Наукове обґрунтування теорії розвивального навчання подається у
працях Л. Виготського, Л. Занкова, Д. Ельконіна. У наш час у рамках концепції
розвивального навчання розроблено ряд технологій із різними цільовими
орієнтаціями, особливостями змісту та методики. Технологія Л. Занкова
спрямована на загальний розвиток особистості; технологія Д. Ельконіна та
В.Давидова зорієнтована на розвиток способів розумових дій; технології творчого
розвитку віддають пріоритет сфері естетичних і моральних якостей людини;
технологія Г. Селевко орієнтує на розвиток самокерованого механізму
особистості; технологія І. Якиманської спрямована на розвиток дієво-практичної
сфери учнів.
Л. Виготський виділив два рівні в розвитку дитини:
·
сферу актуального
розвитку (уже сформовані якості);
·
зону найближчого
розвитку — ті види діяльності, які дитина ще не в змозі виконати самостійно,
але може це зробити за допомогою дорослих.
Розвивальне навчання відбувається в зоні найближчого розвитку дитини.
У теорії розвивального навчання дитині відводиться роль самостійного
суб'єкта, який взаємодіє з навколишнім середовищем. Ця взаємодія включає всі
етапи його діяльності: постановку цілей, планування, реалізацію цілей, аналіз
результатів діяльності, мотивацію діяльності, рефлексію.
Концептуальні положення (дидактичні принципи) розвивального навчання:
·
цілеспрямований
розвиток дитини на основі комплексної розвивальної системи;
·
системність і
цілісність змісту;
·
провідна роль
теоретичних знань;
·
навчання на
високому рівні складності;
·
просування у
вивченні матеріалу швидким темпом;
·
усвідомлення дитиною
цінності процесу навчання;
·
включення до
процесу навчання не тільки раціональної, а й емоційної сфери;
·
проблематизація
змісту;
·
варіативність
процесу навчання, індивідуальний підхід;
·
робота над
розвитком усіх дітей як із низьким, так і з високим рівнем навчальних
можливостей.
Домінуючий шлях пізнання — індуктивний.
Особливе місце в ньому відводиться порівнянню й аналізуючому спостереженню.
Рушійна сила навчання — пізнавальний інтерес.
За класифікацією Ю. В'юнкової [16] можна виділити основні відмінності у практиці
традиційного та розвивального навчання, показати їх у вигляді таблиці.
Відмінності
практики традиційного та розвивального навчання
Параметри порівняння
|
Традиційна система навчання
|
Розвивальна система навчання
|
|
1
|
2
|
3
|
|
Ціль
навчання
|
Отримання
знань, реалізація програми, розвиток розумових процесів
|
Загальний
розвиток учнів, розвиток розуму, почуттів, волі, навчання вмінню вчитися,
жити серед людей, формування творчої особистості
|
|
Спосіб
навчання
|
Передача
дитині способів дій через алгоритм, схему, приклад
|
Передача
принципів дій через організовану навчальну діяльність і соціальне середовище
|
|
Способи
спілкування і навчання
|
Авторитарний:
наставляти, навчати, пояснювати. Взаємини керівництва і підлеглих: учитель
знає - учень не знає. Позиція учителя: «зверху-вниз»
|
Спочатку
«авторитарна демократія», потім демократичний стиль спілкування. Учитель —
організатор особистої діяльності учня. Співпраця, методичне співавторство
|
|
Модель
взаємодії
|
Учитель —
учень
|
Учитель —
учень. Учень — учень. Учень — учитель
|
|
Форми
навчання
|
Фронтальні,
індивідуальні
|
Фронтальні,
індивідуальні, групові, командні
|
|
Розвиток
емоційної сфери. Мотивація навчання
|
Розвиток
пізнавального інтересу. Молодші класи — навчання з елементами зовнішньої
цікавості. Далі — вузькі інтереси з орієнтацією на бальну оцінку
|
Навчальні
та широкі пізнавальні інтереси.
Далі — інтерес до пізнавальної діяльності, отримання, здобуття знань
|
|
Інтелекту-альний
розвиток
|
Відсутність
системи роботи
|
Розвиток
загальних інтелектуальних умінь: порівняння, класифікація, узагальнення,
критичність. Самостійність, глибина, широта мислення
|
|
Вольовий
розвиток
|
Нульовий
потенціал
|
Спрямованість
навчання на вміння долати труднощі, добиватися отримання результату, розвиток
працездатності
|
|
Форми
виховання
|
Через
заборону, тренінг, вишкіл
|
Формування
сприятливого морального клімату. Осмислення джерел учинків і способів
розв'язання конфліктів
|
|
Методико-дидактичний
аспект навчання
|
Окремі
питання. Монолог. Передбачення помилок. Одне вірне рішення. Відсутність пауз.
Безрадісна праця
|
Проблемні
питання. Діалог. Право на помилку. Варіанти правильних відповідей. Паузи.
Поетизація процесу навчання
|
|
Самови-ховання
|
Нульовий
потенціал
|
Знання
прийомів самовиховання: осмислення своєї індивідуальності, знання елементів
самовиховання, самоаналіз, самоконтроль
|
|
Нетрадиційні
форми активізації психічного здоров'я
|
Нульовий
потенціал
|
Точковий
масаж, динамічні релаксаційні паузи, функціональна музика, рухомі дидактичні
та соціальні ігри
|
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий